
Anketa: Co sledujete na YouTube?
YouTube poskytuje platformu téměř neomezenému obsahu nejrůznějších žánrů a už dávno neplatí, že je útočištěm pouze pro znuděné mileniály a fanoušky youtuberů – svůj obsah si najde téměř každý, od posluchačů obskurních hudebních stylů přes milovníky dokumentů až po ty, kteří se chtějí naučit vařit chilli con carne.
Zeptali jsme se proto známých osobností z oblasti businessu a ekonomie, zda pravidelně či nepravidelně sledují jakýkoliv autorský obsah na YouTube (youtubové tvůrce, vlogy, reportáže, prezentaci firem nebo jiný „original content“) a co by na YouTube muselo vznikat za obsah či žánr, aby to nalákalo je samotné nebo jejich cílovou skupinu.
Václav Gráf
Šéf české pobočky společnosti Airbnb
Pravidelně sleduji a odebírám následující kanály:
Náš Airbnb kanál, Honest Prague Guide od Janka Rubeše, Show Jana Krause, Český rozhlas Plus – se zaměřením na rozhovory a filmové trailery (např. kanál Netflixu).
Sleduji kombinaci žánrů a témat – plus nevlastním televizi, tudíž Show Jana Krause mohu vidět jen na YouTube. Abych se přiznal, tak mě nenapadá obsah, který by mi tam chyběl, pokud pominu placené online streamovací kanály jako Netflix nebo HBO GO, které mám předplacené. Myslím, že na na YouTube chodím cíleně za obsahem, který tam skoro vždy dohledám.
Milan Hejl
Managing Partner společnosti AMI Communications
Obecně moc videoobsah nesleduji. Přijde mi to jako ztráta času, je to pomalejší než čtení. Výjimkou jsou videa kanálu TED. Na YouTube chodím jen pro vyloženě specializované věci jako např. pro návody a v poslední době i pro písničky pro malou dcerku.
Ohledně mého zájmu mě napadají dva formáty: (1) Zajímavá osobnost stručně a dobře prezentující své téma, což je důvod, proč se dívám na videa TEDu a (2) Atraktivní vzdělávací formát od historie po astrofyziku s využitím infografik a dalšího vizuálního materiálu. Jako příklad mohu uvést velmi pěkné video o počtu padlých ve válkách s názvem The Fallen of World War II k dohledání na serveru Vimeo.
Václav Nekvapil
Managing Partner společnosti CEC Government Relations
Ano, sleduji spíše nepravidelně. YouTube se stává stále rozšířenějším nástrojem politického marketingu, a tak má i v tomto ohledu pro mě zajímavý obsah.
Z profesních důvodů se snažím sledovat vlogy českých i zahraničních politických stran před volbami, občas si přehraji záznam konference, na které jsem nemohl být nebo vystoupení světových státníků v originále, o kterých se nejvíce mluví. Youtubery si pouštím spíše výjimečně, a to konkrétní díl na doporučení (např. Kovyho), zaujaly mne také některé seriály (např. polské Ucho prezesa) či celé filmy. Využívám i anglická edukační videa z oblasti letectví, abych si doplnil své znalosti při leteckém výcviku. Naše firma má vlastní YouTube kanál, který rovněž sleduji.
Mojmír Hampl
Víceguvernér České národní banky
Nesleduji a vůbec nevím, co by mě k tomu přimělo. V tomto případě pro mě platí starý dobrý Steve Jobs: Lidé nevědí, co chtějí, dokud jim to neukážete.
Petr Koblovský
Předseda správní rady Liberálního institutu
Jediným kanálem, který na YouTube pravidelně sleduji je TED a jeho varianty (TEDx). Ve volném čase a pro inspiraci vyhledávám videa týkající se vaření s Gordonem Ramsaym, protože jeho recepty fungují. Ve zbytku času využívám YouTube pouze náhodně.
Většina pro mne zajímavých oblastí je zpoplatněna a na YouTube se nevyskytují v akceptovatelné kvalitě (např. TV a filmy, pro jejich dostupnost využívám služby typu Netflix) či je provozována na YouTube pro mne pouze subsidiárně – hudba (radio, CD, Spotify, Apple Music), věda (odkazy z vědeckých fór a sitů), politická satira (Colbert Report, Šídlovo Štastné pondělí primárně na jiných médiích).
YouTube defaultně považuji za ideální prostor pro uložení videí, jejichž linky principiálně vyhledávám jinde a s ohledem na jeho tržišťový a neuspořádáný charakter si neumím představit, že by mne přilákal jako primární médium (nicméně možná mám malou představivost). Kdyby YouTube fungoval v prémiové kvalitě jako zdroj kvalitního obsahu (tedy nikoliv pouze videí v kvalitě 240p) dovedu si představit i účast v hrazeném programu.
Richard Ďurana
Ředitel slovenského think tanku INESS SK
Nie, nesledujem. Odoberám len kanály zo sveta hudby, mám subscribnutých niekoľko obľúbených kapiel, ale aj tie si pozerám len výnimočne, ani nie tak kvôli obsahu, ako skôr kvôli tomu, aké majú novinky. Notifikácie mi Gmail automaticky vždy presmeruje do kategórie Social, kde do tejto chvíle čakajú na prečítanie a v tomto ľudskom živote ich už asi všetky neprečítam.
YouTube považujem za pozoruhodný komunikačný prostriedok cielený na niektoré skupiny. Ich spoločným menovateľom je inklinácia pozerať videá. Aj preto my v INESS tiež máme vlastný, pravidelne feedovaný YouTube kanál. A preto má aj moja kapela Space Recorder vlastný kanál. Vo všeobecnosti ale stále bude veľa ľudí, hlavne tých trpiacich akútnym nedostatkom času, ktorí preferujú písaný obsah, prípadne audio podcasty. Video zložku považujem ja osobne za nie nevyhnutný kontent obsahovej náplne.
Martin Pánek
Ředitel pro výzkum Liberálního institutu
Nesleduji žádné youtubery s výjimkou Starého Mrzouta a pak už jen kanál Alt-Shift-X, který velmi dobře analyzuje Game of Thrones – knihy i seriál.
Orientuji se čistě podle zábavnosti s tím, že mě sledování videí moc nebaví, takže obsah musí být opravdu podle mého gusta, aby mě zaujal natolik, že dokážu udržet pozornost několik minut na jednom videu a že se dokážu vracet. Z tohoto důvodu také nedokážu říct, co by mě nalákalo – kvalitní tvorby je dnes zdarma nebo za malý peníz dostupné tak velké množství, že zůstat věrným čtenářem/divákem/posluchačem jednoho magazínu věci je pro mě velmi výjimečné. Ale pokud by YouTube spustilo tvorbu kvalitních seriálů, jako má např. HBO nebo Netflix, pak bych se určitě rád díval pravidelně.
Autor: Jakub Žofčák
O autorovi:
Jakub Žofčák je absolventem oboru Ekonomická analýza na Národohospodářské fakultě VŠE. Dlouhodobě spolupracuje s CETA – Centrem ekonomických a tržních analýz a je redaktorem časopisu Trade-off.
Autoři:
Podobné články
-
Anketa: Podle čeho vybrat školu?
Výběr studijního oboru (a ještě více konkrétní školy) lze rozebírat prakticky donekonečna – jaká je jeho perspektiva do budoucna, jaké jsou výhody a nevýhody, jak bude reagovat trh práce apod. Ve výsledku se však vždy ukáže, že každý člověk má jiný příběh a že vždy záleží na individuálních zkušenostech, schopnostech a velmi často i štěstí.
-
Anketa: Společenská škodlivost alkoholu
Česká republika se dlouhodobě vyskytuje na předních příčkách v konzumaci alkoholu a podle Státního zdravotního ústavu je více než milion Čechů ohroženo závislostí na alkoholu. Je tedy spotřeba alkoholu v České republice závažným společenským problémem? Nejen na to jsme se zeptali vybraných odborníků.
1. Považujete spotřebu alkoholu v České republice za závažný společenský problém, jehož řešení na státní (centrální) úrovni by se mělo zintenzivnit?
2. Jaké nástroje považujete v oblasti omezování přístupu k alkoholu za efektivní a jaké se naopak podle vás míjejí účinkem, tj. jsou nadbytečné?
-
Anketa: Hodnota volebního hlasu
Všeobecné, rovné a tajné volební právo patří k pilířům demokracie. Ne každý však možnosti ovlivňovat věci veřejné přisuzuje stejnou váhu, což generuje otázku týkající se hodnoty volebního hlasu. Na toto zajímavé téma jsme se zaměřili v naší anketě a zeptali se oslovených:
1. Jaká je podle vás hodnota volebního hlasu?
2. Za jakou částku v korunách byste se vzdal/a svého hlasu ve volbách do Poslanecké sněmovny, to jest nedostavili byste se k volbám?
-
Vlivný svět influencerů
Sociální sítě a média jako YouTube vytvořily podhoubí pro vznik zcela nového informačního kanálu. YouTube, jakožto průkopník tohoto odvětví, umožnil zrod prvních influencerů působících na online médiích. Influencer se tak stal jedním z nejčastěji skloňovaných pojmů plynoucích z úst mnoha marketingových oddělení různých firem. Pokusme se nahlédnout pod pokličku tohoto různorodého a pravidly poměrně nesvázaného světa a osvětlit, jak tento specifický ekosystém funguje.
-
Pojednání o podstatě a původu bohatství youtuberů
Server YouTube momentálně zastává pozici druhého nejoblíbenějšího vyhledávače na internetu (v závěsu za mateřským Googlem). Udává se, že je na něj nahráváno 300 hodin videoobsahu každou minutu a jeho celkem 1,3 miliardy uživatelů zhlédne každý měsíc 3,25 miliardy hodin videa. V průměru je tedy zhlédnuto 5 miliard videí denně. To jsou velmi obtížně představitelná čísla – pokud by jediný člověk dedikoval celý svůj život sledování obsahu na YouTube (k čemuž aspiruje poslední dobou čím dál více mladých lidí), stihl by zhlédnout pouze obsah nahraný za necelé 2 dny.
-
Rozhovor s Peterem Sládečkem, CEO společnosti Tubrr
Na jedné straně stojí velké korporace a vážní lidé v drahých oblecích, na straně druhé sociální sítě a influenceři s miliony fanoušků. Mezi nimi již šest let stojí firma Tubrr v čele s Peterem Sládečkem a pokouší se na první pohled o nemožné – skloubit tyto dva světy dohromady a vytvářet tak moderní druh marketingu a propagace produktu.
Firma Tubrr je největší česká partnerská síť YouTube, která zaštiťuje přes 150 youtubových tvůrců, zprostředkovává jim kontakt s YouTube a pomáhá jim s tvorbou a zázemím jako Multichannel Network. Jako influencer marketing agentura vytváří marketingový obsah skrze zapojení influencerů – na míru firmám, influencerům a vlastně i divákům. Podílela se mimo jiné na kampaních Coca-Coly, Windows, Škody, Lenova nebo například Fidorky.