2_2016_filmové festivaly

Filmové festivaly: co funguje a co ne

2. 6. 2016, 12.00 - Trade-off 2/2016 - Petr Bartoň

Filmový festival: tisíce lidí, tisíce očekávání, co festival přinese: prodej filmu, selfíčko s hvězdou, hluboké umělecké zážitky, čekání na autostop (snad tedy ještě jsou stále takoví), celonoční party, sofistikovaná kritika, první polibky, vyplavené stanové městečko, červený koberec, boj o místa...

Většina konšelů pořádajícího místa má jasno: jde o přilákání turistů a o „místní ekonomický rozvoj“. Ano, mladý čtenáři, i ty první polibky se dají zpeněžit, až se za třicet let vrátíš zavzpomínat (ať už to vyjde nebo ne).

Co však o festivalech říká akademický výzkum? Jak fungují a co funguje? O tom podávají zprávu následující řádky.

Zrození festivalů
Kořeny filmových festivalů sahají do fašistické Itálie 30. let. Mussolini záviděl Spojeným státům kulturní vliv, který skrze Hollywood šířily po světě, a chtěl něco podobného pro Itálii. Svolal tak (poprvé v roce 1932) filmový festival do Benátek, aby svět viděl. Protože však fašistická propaganda bila často do očí, plánovala nefašistická Evropa do Cannes jakýsi kontrafestival proti tomu italskému. První ročník se měl konat v roce 1939, ale už se to kvůli válce nestihlo. Po válce byly oba festivaly obnoveny (již očištěny od propagandy), a záhy se k nim přidalo ještě švýcarské Locarno. Stále to však byly především kulturně-umělecké události. Nádech exkluzivity a tradice spojení s vyšší společností začala až v Cannes v 50. letech.


Pokračování v Trade-off 2/2016.
Objednat časopis.

 


Autoři:

Podobné články

  • T-O 0_2016 Rozhovor s F. Schneiderem

    ROZHOVOR: Andrea Metcalfe

    Rozhovor s Andreou Metcalfe ze společnosti AQS o tom, jak funguje prodej a distribuce filmu.

  • T-O 0_2016 Rozhovor s F. Schneiderem

    ROZHOVOR: Jan Růžička, filmový, televizní a divadelní výtvarník

    "České filmové štáby mají dobré specialisty, ale často se málo specializují."

  • 2_2016_zfilmované bestsellery

    Zfilmované bestsellery – je Hollywood bez nápadů nebo sází na jistotu?

    Na první pohled se může zdát, že Hollywoodu došly originální nápady. Osm z první desítky kasovních trháků v roce 2014 bylo adaptací románu nebo komiksové předlohy. V žebříčku nejúspěšnějších filmů bychom museli dojít až k číslu 16 (Interstellar), abychom našli původní film, který není knižní adaptací, filmovým pokračováním anebo remakem.

  • 2_2016_Diskriminace na platě i na plátně

    Diskriminace na platě a na plátně

    Za vším prý hledej ženu. Ale dá to práci

  • 2_2016_pro dabing

    Argumenty pro dabing

    V Česku má dabing dlouhou historii a pravděpodobně nás v nejbližší době jeho zánik nečeká. Nejčastějším argumentem proti dabingu je srovnání s evropskými zeměmi, kde místo dabingu opatřují filmy titulky a kde pak panuje vyšší míra porozumění cizím jazykům (zejména angličtině), které si diváci při sledování originálu procvičují. Titulky také bývají méně náročné na výrobu, která je tak rychlejší a levnější. Tamní diváci potom nesledují zahraniční pořady se zpožděním typickým pro české kanály.