školství 3

Hrozba české budoucnosti: roboti a Němci!

28. 1. 2019, 11.07 - Trade-off 1/2019 - Bohumil Kartous

Ten titulek je samozřejmě naprosto nemožný a bulvární. Jsem nicméně přesvědčen, že se ve více či méně podobné formulaci brzy objeví na nějakém internetovém serveru jako clickbait. I když vcelku nevinný clickbait ve srovnání s jinými. Proč?

Možná jste zaznamenali spekulace o tom, že se část výroby Škody Auto, konkrétně její vlajkové lodi Superb, přesune z ČR do Německa, konkrétně do továrny v Emdenu. Tyto spekulace se dostaly do médií prostřednictvím odborářů, odkazujících se na jednání s představiteli koncernu Volkswagen. Jakkoli vedení Škody Auto popírá, že by se o přesunu uvažovalo, souhrn dostupných informací a řekněme „diplomatická“ reakce Škody, hovořící o „optimalizačních možnostech koncernu“, a občasných úvah, jak využít a vykrýt výrobní síť Volkswagenu, v podstatě připouští, že nešlo o fámu. Nakonec byla zveřejněna informace o uchování výroby superbů v ČR a přesunu produkce passatů z Německa. Naopak se do zahraničí přesune produkce Škody Karoq.

Proč o tom ale píšu. Je možné, že se Škodě Auto bude dařit odrážet tlak na optimalizaci využití mateřské výrobní sítě opakovaně. Podle dostupných prognóz to ale budou mít manažeři této německé automobilky s českým brandem stále těžší. K tomuto tvrzení mě vede několik důvodů.

V oblasti automotive se očekávají epochální změny. Obrovské investice do self-driving systémů a zároveň snaha vyvíjet auta s odlišným než spalovacím pohonem, zejména rozvoj elektromobility, mohou epochálně změnit nejen výrobní struktury, ale i struktury vlastnické, a dokonce samotný vztah k automobilům, dnes považovaným za jeden z pevných pilířů sociálního statusu, či dokonce identity.

S novými technologiemi rostou v segmentu úplně nové značky, do výroby aut se masivně derou firmy orientující se na digitální technologie a jsou to právě ony, kdo drží v ruce klíč k budoucnosti. Vyrobit auto, samotný vehikl, je technologie stará více než sto let a byť prošla za tu dobu převratným vývojem, know-how se dá pořídit. Nový způsob řízení aut, závislý na computerizaci, internetu věcí a do budoucna zejména na umělé inteligenci, se pořídit nedá. Je třeba ho vyvíjet a je pouze málo těch, kteří mají reálnou šanci a dovednost na kontinuální „cutting edge“. A automobilky to věru nejsou.

Stejně tak se dá předpokládat, že budou-li auta skutečně „auta“, tedy nezávislá v řízení na člověku, dojde pravděpodobně k tomu, že přestanou být oním silným statusovým symbolem a stanou se čistou službou. Vlastnictví auta je drahé, využití minimální a služba v podobě neustále přítomného a levného dopravního servisu logicky přináší řešení. KPMG odhaduje, že prodej aut střední třídy klesne v USA z 5,4 na 2,1 milionu prodaných kusů za rok s horizontem odhadu 2030. Jistě, jde o odhad, ten se může plést. Nicméně většina podobných prognóz předpokládá masivní pokles prodeje aut ve střednědobém horizontu.

….

Celý text v Trade-off 1/2019


Autoři:

Podobné články

  • Ákolstv°1

    Škola doma: a co na to rodiče?

    Distanční vzdělávání. Pojem, který dnešní generace českých rodičů znala většinou jen z australského seriálu pro děti, a nikoho nenapadlo, že by se jednoho dne stal realitou i u nás. Proč taky? Počet školních zařízení máme dostatečný, geografické vzdálenosti krátké, žádné dítě školou povinné nemusí překonávat stovky kilometrů při cestě za vzděláním.

  • Ákolstv°1

    Rozhovor s Filipem Pertoldem o problémech českého školství

    Stovky milionů ročně ve školství a výsledkem je stále stejná nerovnost, říká ekonom Filip Pertold z think-tanku IDEA. Společně jsme se podívali na český vzdělávací systém od mateřských škol až po vysoké školství. A nepřekvapivě došli k tomu, že by si zasloužil zásadní změny. Začít bychom ale měli u kvalitního výzkumu.

  • cena studia

    Kolik stojí student?

    Výběr vysoké školy je důležitým životním rozhodnutím. Každý, kdo se pro cestu vysokoškolského vzdělání rozhodne, musí vědět, jaký obor by chtěl studovat a také na jaké vysoké škole by chtěl působit. Byť se toto rozhodnutí nemusí jevit jako složité, ti z nás, kteří si jím prošli, jistě uznají, že ho provází spousta dilemat.

  • Ákolstv°1

    Anketa: Podle čeho vybrat školu?

    Výběr studijního oboru (a ještě více konkrétní školy) lze rozebírat prakticky donekonečna – jaká je jeho perspektiva do budoucna, jaké jsou výhody a nevýhody, jak bude reagovat trh práce apod. Ve výsledku se však vždy ukáže, že každý člověk má jiný příběh a že vždy záleží na individuálních zkušenostech, schopnostech a velmi často i štěstí.

  • Fotka web 1

    Vzděláním ke štěstí nebo štěstím ke vzdělání?

    V loňském roce se na vysoké školy v České republice hlásilo bezmála 100 000 studentů. Z toho byly cca tři čtvrtiny uchazečů přijaty a necelých 70 % zapsáno do studia. Jedna dvacetina přihlášek mířila na soukromé vysoké školy, zbytek na veřejné a státní. To jsou však pouze suchá čísla, jejich obsahem je jedno z nejdůležitějších životních rozhodnutí, které ovlivní soukromý a pracovní život další generace mladých lidí. Nerozhoduje se pouze o budoucím zaměstnání – vysoká škola velmi často definuje skladbu přátel studenta, osobnosti, které ho inspirují a často i celoživotní partnery. Vyberte si dobře a strávíte 3–6 let v inspirativním prostředí, které vám nastartuje úspěšnou kariéru dle vašeho výběru, vyberte si špatně a budete si každé ráno vyčítat, že jste nešli k bratranci do dílny dělat automechanika.