mobilní hry

Mobilní hry škodí vám i vašim dětem

28. 1. 2019, 12.37 - Trade-off 1/2019 - Jakub Žofčák

Videoherní svět obchází strašidlo – strašidlo mikrotransakcí. Osobní zkušenost s nimi má asi každý hráč her na mobilních zařízeních – za velmi malý poplatek v řádech jednotek dolarů si lze zakoupit několik dalších tahů k překonání levelu, nové postavy nebo další videoherní obsah. Tímto alternativním obchodním modelem se mobilní vývojáři snaží dohnat nemalé náklady na produkci těchto her a na první pohled nejde o nic špatného. Při bližším zkoumání však jde o velmi neetický byznys plný psychologických triků zaměřených přinejlepším na nic netušící dospělé hráče, avšak velmi často na děti, které mají přístup ke kreditním kartám svých rodičů. Tyto psychologické triky velmi podezřele připomínají podmínky známé ze světa gamblingu.

Úspěch tohoto modelu dokládá i fakt, že například vývojářská společnost Supercell (tvůrci jedné z nejúspěšnějších mobilních her Clash of Clans) vykázala příjem 2,3 miliardy dolarů, a to jen za rok 2016. Po mikrotransakcích tak pošilhávají i velcí hráči, například Activision-Blizzard (tvůci World of Warcraft nebo Hearthstone) nebo společnost Electronic Arts (série FIFA, Battlefield a další). Právě EA si kvůli mikrotransakcím prošla koncem minulého roku doslova PR katastrofou, která vyústila ve ztrátu hodnoty akcií v řádu miliard dolarů.

Pojďme však tento ledovec prozkoumat nejprve pod hladinou.

Halíře dělají talíře

Zlí jazykové tvrdí, že za první mikrotransakce (tedy nákupy v rámci videohry za reálné peníze) lze považovat už první videoherní automaty s typickými blikajícími nápisy jako „Insert coin to continue“ („Vlož minci a pokračuj ve hře“). V současném slova smyslu se však mikrotransakce objevily s prvním iPhonem a navazujícím obchodem App Store.

Vzniklo nové paradigma – každý najednou mohl být vývojářem her s potenciálním dosahem milionů (později stovek milionů) uživatelů mobilních zařízení. Tvůrci těchto her začali testovat různé obchodní modely, od her plně zdarma (případně doplněných reklamou) po placené hry. Pro vývojáře placených mobilních her však byly cenovky her na PC (30–60 dolarů) jednoduše naprosto nemyslitelné. Za necelou dekádu velmi tvrdého konkurenčního boje vývojáři mobilních her zjistili, že je velmi obtížné vymámit z uživatelů i zlomek této částky v přímé platbě za hru. Vznikl tedy žánr takzvaných freemium her, které jsou na první pohled zdarma s možností si reálnými penězi (mikrotransakcemi) připlatit určitý výše zmíněný herní obsah. Tento obchodní model tedy nabídl jakýsi kompromis a východisko pro nabytí alespoň nějakého zisku. Velmi brzy se však ukázalo, že z mikrotransakcí začínajících na 0,99 dolaru lze velmi snadno udělat makrotransakce – server Adweek odhaduje příjmy vydavatelů hry Farmville (průkopnické hry v žánru freemium games) už v roce 2010 na 150 milionů dolarů.

 

Celý text v Trade-off 1/2019


Autoři:

Podobné články