2_2016_Prečo filmy stahovat

Prečo filmy sťahovať?

2. 6. 2016, 11.20 - Trade-off 2/2016 - Richard Ďurana

V súvislosti s právami duševného vlastníctva je hneď na začiatku vhodné pripomenúť, že copyrighty, respektíve ich porušovanie, ktoré bývajú tak často predmetom diskusií v médiách či v národných i nadnárodných parlamentoch, sú v porovnaní s patentmi ekonomicky takmer bezvýznamné. V USA napríklad filmový a hudobný priemysel spolu zamestnáva menej ľudí ako IBM alebo nábytkársky priemysel. Ide však o dobre organizovanú a hlasnú záujmovú skupinu, ktorá vytrvalo presadzuje svoje „práva“.

Úvodzovky som nepoužil náhodou. Aj menej zdatný používateľ Google si pomerne rýchlo na internete dohľadá, že práva duševného vlastníctva, špeciálne copyrighty, vznikli historicky ako privilégiá, respektíve monopolné výsady, ktorých úlohou bolo eliminovať riziká šírenie kacírskych myšlienok a informácií podkopávajúcich autoritu kráľovských rodín po rozšírení Gutenbergovej tlače spojenej s dovtedy nevídanou expanziou poznania naprieč kontinentom.

Samizdaty a letáky už nebolo nutné prepisovať ručne, naopak, ich šírenie sa extrémne zjednodušilo a zrýchlilo, na čo verejné autority reagovali cenzúrou vo forme zavedenia monopolov. Prvému modernému zákonu o copyrighte, ktorý bol prijatý v Anglicku v roku 1710, predchádzali tlačiarske monopoly z roku 1557.

V roku 1998 sa udiala udalosť, ktorá odštartovala novodobé „pirátstvo“. Recording Industry Association of America (RIAA, ekvivalent českej OSA) podala súdnu žalobu na dovtedy neznámu spoločnosť Diamond Multimedia Systems. Táto spoločnosť sa „previnila“ tým, že ako prvá predávala prenosné zariadenie schopné prehrávať hudbu v komprimovanom formáte, ktorý vtedy poznal len málokto: mp3. RIAA súdny spor nielen prehrala, ale zároveň spopularizovala dovtedy neznámy formát, v dôsledku čoho ľudia masívne konvertovali svoje elpéčka a cédéčka do užívateľsky mimoriadne pohodlných empétrojok. RIAA tak nepriamo sama spôsobila takzvanú napsterizáciu internetu. Ľudia totiž veľmi rýchlo zistili, že malé mp3 súbory sa dajú pohodlne zdieľať s ostatnými na internete.


Pokračování v Trade-off 2/2016.
Objednat časopis.


Autoři:

Podobné články

  • Fotka web 3

    Rozhovor s Jiřím Mádlem

    Jiřího Mádla není nutné představovat. Když před čtrnácti lety debutoval v komedii Snowboarďáci, málokdo tušil, že se rodí nejen herecká, ale i režisérská a scénáristická hvězda nastupující generace českých filmových tvůrců. Ke dvěma desítkám filmových rolí přidal v roce 2014 režisérskou prvotinu Pojedeme k moři, která uspěla nejen u diváků, ale i u odborných porot filmových festivalů. Jeho ne-filmových podnikatelských aktivit (např. v rámci firmy na elektrické koloběžky Hugo Bike) si všiml i časopis Forbes, když ho v roce 2015 zařadil do prestižního žebříčku talentovaných mladých osobností 30 pod 30. Je 190. nejoblíbenějším hercem v rámci Česko-Slovenské filmové databáze.

    S Jiřím jsme se bavili o minulosti a současnosti českého filmu, jestli je nutné jej financovat veřejně a jestli Čechům na stříbrném plátně v zahraničí rozumějí.

  • Fotka web 2

    Poslední tažení Hollywoodu

    Hollywood se mění před očima a nikoliv k lepšímu. A to není pouze výkřik nespokojených filmových fanoušků, implozi celého odvětví predikují už i takoví titáni jako jsou Steven Spielberg, George Lucas nebo Steven Soderbergh. Společným jmenovatelem těchto kritik je nechuť experimentovat, konzistentní tvorba průměrných filmů, které neurazí a nepotěší, přehnaný důraz na pokračování, adaptace, remaky a rebooty a celkově ztráta odvahy. Stesk po tom, že „už se netočí takové filmy jako dřív“ může být starým klišé, ale asi nikdy nebyl relevantnější než právě teď.

  • Fotka web 1

    Jak diváci neztrácejí naději

    Vzpomeňte si, co jste naposledy viděli v kině. A teď si vzpomeňte, proč to byl zrovna tenhle film. Bylo to kvůli tomu, že v něm hrál váš oblíbený herec nebo ho točil váš oblíbený režisér? A doporučila vám ho kamarádka, recenze Mirky Spáčilové nebo uživatelé na internetu? I když se to na první pohled nezdá, právě tyto na první pohled náhodné pohnutky mohou přinést (nebo naopak vzít) filmovým studiům velké peníze – dobře zvolený herecký představitel, žánr nebo i datum premiéry mohou představovat rozdíl mezi trhákem a propadákem.

  • T-O 0_2016 Rozhovor s F. Schneiderem

    ROZHOVOR: Andrea Metcalfe

    Rozhovor s Andreou Metcalfe ze společnosti AQS o tom, jak funguje prodej a distribuce filmu.

  • 2_2016_filmové festivaly

    Filmové festivaly: co funguje a co ne

    Filmový festival: tisíce lidí, tisíce očekávání, co festival přinese: prodej filmu, selfíčko s hvězdou, hluboké umělecké zážitky, čekání na autostop (snad tedy ještě jsou stále takoví), celonoční party, sofistikovaná kritika, první polibky, vyplavené stanové městečko, červený koberec, boj o místa...