2_2016_V poltiice na fyzické kráse záleže

V politice na fyzické kráse záleží

2. 6. 2016, 11.00 - Trade-off 2/2016 - Niclas Berggren , Henrik Jordahl , Panu Poutvaara

Současný výzkum ukazuje, že dobře vypadající političtí kandidáti (jak ženy, tak muži) získávají ve volbách po celém světě více hlasů. Neinformovaný volič klade obzvlášť velký důraz na to, jak politik vypadá. Existuje pro to několik možných vysvětlení. Voliči mohou například očekávat, že dobře vypadající politici budou přesvědčivější či schopnější. Mohou si však také jednoduše více užívat samotný pohled na hezké politiky. Je také možné, že krása je znakem ideologie, a pomáhá tak voliči vybrat si kandidáta, který se nejvíce shoduje s jeho vlastním světonázorem.

Bible říká, že „tomu, kdo má, totiž bude dáno a bude mít hojnost“ (Matouš 13:12). Pro krásné lidi to, zdá se, platí. Byli obdarováni dobrým vzhledem od přírody, a díky tomu pak v životě požívají různých výhod. Jejich vzhled neovlivňuje jen to, jak je ostatní vnímají, ale i jak se k nim chovají. Tým americké psycholožky Judith Langloisové přesvědčivě zdokumentoval, že tento proces začíná již v dětství. Krásné děti jsou oblíbenější, vyrovnanější a těší se větší pozornosti ze strany učitelů. U dospělých je pak krása empiricky spojena s oblíbeností, úspěšnou kariérou, mentální pohodou, množstvím pohlavních styků a zdravím.

Krása je také velkým tématem pro ekonomy. Studie ukázaly, že krása má svou hodnotu na pracovním trhu, a to jak ve smyslu vyšší mzdy, tak ve smyslu vyšší pravděpodobnosti, že budou pozváni k pohovoru nebo že dostanou práci. U mezd dokonce působí nejen pozitivní prémie za krásu, ale i negativní penalizace za ošklivost. Jak ukazuje tabulka 1, oba efekty jsou poměrně značné, a to i když je očistíme od dalších vlivů na mzdy. Krása má stejnou hodnotu jako zhruba půldruhého roku školní docházky či studia navíc.

Tabulka 1: Krása na americkém pracovním trhu

Vzhled hrubý vliv na mzdu vliv na mzdu očištěný od ostatních faktorů
žen mužů žen mužů
nadprůměrný 4 % 3 % 8 % 4 %
průměrný 0 0 0 0
podprůměrný -3 % -22 % -4 % -13 %

Mzdový rozdíl díky kráse má podobnou velikost jako vliv toho, že člověk
•   má 1,5 roku studia navíc
•   má 5 let pracovních zkušeností navíc
•   je zaměstnán v odvětví s velkou silou odborů

Zdroj: Hamermesh, D.S. & Biddle, J.E. 1994. Beauty and the Labor Market. The American Economic Review, (5), s. 1174.


Pokračování v Trade-off 2/2016.
Objednat časopis.


Autoři:


Překladatelé:

Podobné články

  • 2_2016_Jsou krásní lidé ekonomicky úspěšnější

    Jsou krásní lidé opravdu ekonomicky úspěšnější?

    Málo ekonomických teorií si získalo takovou pozornost jako teorie lidského kapitálu. Svědčí o tom tisíce publikací, desítky tisíc citací i počet Nobelových cen udělených ekonomům z této teoretické líhně. Historicky to dává velký smysl, šedesátá léta přinesla zlom ve faktorech ovlivňujících konkurenceschopnost ve prospěch lidského kapitálu a ekonomie se logicky pustila do prozkoumávání procesů jeho formování i zhodnocování na trhu práce.

  • 2_2016_Je lepší být...

    Je lepší být krásný a zdravý, než ošklivý a nemocný. Ale ne vždy.

    Život není spravedlivý. Potvrzuje to současný výzkum a pěkně to ukazuje článek Niclase Berggrena a jeho kolegů i text Petra Matějů a Petry Anýžové. Může být ale atraktivita na škodu? Právě na to ukazují výsledky experimentu, které nedávno publikoval časopis Management Science.