2_2016_zfilmované bestsellery

Zfilmované bestsellery – je Hollywood bez nápadů nebo sází na jistotu?

2. 6. 2016, 11.50 - Trade-off 2/2016 - René Smyčková

Na první pohled se může zdát, že Hollywoodu došly originální nápady. Osm z první desítky kasovních trháků v roce 2014 bylo adaptací románu nebo komiksové předlohy. V žebříčku nejúspěšnějších filmů bychom museli dojít až k číslu 16 (Interstellar), abychom našli původní film, který není knižní adaptací, filmovým pokračováním anebo remakem.

Jsou lidé, kteří tvrdí, že neexistuje vzorec pro úspěch filmu. Záleží jen na štěstí, protože film, stejně jako jiné formy pop kultury, může divákovi nabídnout jen osobní prožitek. Reakce každého z nás na konkrétní film se mohou velmi lišit a jen my sami známe důvody, proč se nám něco líbí či nelíbí. Jak tedy natočit úspěšný film? Pojďme se na situaci podívat z pohledu obou skupin hráčů na filmovém trhu.

Filmoví tvůrci: jak vyrobit trhák
Při rozhodování, který z mnoha dostupných scénářů se vyplatí adaptovat, čelí filmová studia a producenti značnému riziku. Tvorba filmu bývá nezřídka velkou a nejistou investicí s vysokými produkčními náklady. Existují sice případy, kdy se i z nízkonákladových filmů staly kasovní trháky, jako byl Magic Mike (2012) – sen všech producentů, neboť s rozpočtem 7 milionů dolarů vydělal 39 milionů během prvního víkendu, celkově pak 113 milionů jen v USA. Jenomže tento případ je pouze šťastnou výjimkou. Rozpočty filmů jdou v průměru do desítek až stovek milionů dolarů a utratí se dříve, než filmaři mohou vůbec zjistit, zda bude film trhákem nebo propadákem. Nepomáhá ani fakt, že životní cyklus filmu je krátký, průměrná délka promítání v kinech je 9–10 týdnů a jsou známy i případy, kdy byly filmy staženy po pouhých čtrnácti dnech. Data ukazují, že nejvyšší tržby mohou producenti očekávat první týden po uvedení do kin, pak tržby postupně klesají.


Pokračování v Trade-off 2/2016.
Objednat časopis.


Autoři:

Podobné články

  • T-O 0_2016 Rozhovor s F. Schneiderem

    ROZHOVOR: Andrea Metcalfe

    Rozhovor s Andreou Metcalfe ze společnosti AQS o tom, jak funguje prodej a distribuce filmu.

  • 2_2016_filmové festivaly

    Filmové festivaly: co funguje a co ne

    Filmový festival: tisíce lidí, tisíce očekávání, co festival přinese: prodej filmu, selfíčko s hvězdou, hluboké umělecké zážitky, čekání na autostop (snad tedy ještě jsou stále takoví), celonoční party, sofistikovaná kritika, první polibky, vyplavené stanové městečko, červený koberec, boj o místa...

  • T-O 0_2016 Rozhovor s F. Schneiderem

    ROZHOVOR: Jan Růžička, filmový, televizní a divadelní výtvarník

    "České filmové štáby mají dobré specialisty, ale často se málo specializují."

  • 2_2016_Diskriminace na platě i na plátně

    Diskriminace na platě a na plátně

    Za vším prý hledej ženu. Ale dá to práci

  • 2_2016_pro dabing

    Argumenty pro dabing

    V Česku má dabing dlouhou historii a pravděpodobně nás v nejbližší době jeho zánik nečeká. Nejčastějším argumentem proti dabingu je srovnání s evropskými zeměmi, kde místo dabingu opatřují filmy titulky a kde pak panuje vyšší míra porozumění cizím jazykům (zejména angličtině), které si diváci při sledování originálu procvičují. Titulky také bývají méně náročné na výrobu, která je tak rychlejší a levnější. Tamní diváci potom nesledují zahraniční pořady se zpožděním typickým pro české kanály.